Boven op de berg

3 juni 2022 - Bangor, Verenigd Koninkrijk

Het is een wat raar moment voor mij om een berichtje te schrijven, zo midden op de dag. Maar waarom niet !

Ik zit op de top van een berg . 926 meter is-ie hoog. Tot 2009 heette deze berg Carnedd Uchaf, de hoogste Carnedd. Toen werd-ie vernoemd. Sinds 2009 heet-ie Carnedd Gwenllian. De nieuwe naam is een vernoeming van prinses Gwelian, die leefde van 1282-1337. Zij was het enig kind van Llywelyn so Grufudd en de laatste in de Welshe Koninklijke bloedlijn. Vanwege die reden werd ze in een klooster gezet ( voor haar eigen bescherming) nadat haar vader vermoord was. Ze stierf op 54-jarige leeftijd zonder te weten van haar afkomst. Dat is een hoop om over na te denken terwijl ik berg op berg af loop ! Bijvoorbeeld: wist iedereen om haar heen haar geheim, alleen zij niet ? Hadden ze hetzelfde gedaan als het een jongetje was ? Maar ook:Wie bepaalt er hoe een berg heet ? Kan je ergens een verzoek tot naamsverandering indienen ?

Nog iets wat stof tot overpeinzen geeft: vandaag is mijn één na laatste wandeldag. Vannacht nog een keer wildkamperen en nog een klein stukje en dan ben ik al in mijn eindbestemming Conwy. Dat ging ineens snel, de laatste dagen !

1. Jan van Casteren:
    3 juni 2022
    Het gaat sowieso snel Rob, die hele tocht. Is deze tocht qua kilometers een stuk korter dan de tocht in Schotland?
  2. Rob:
    3 juni 2022
    Nee, de tocht in Schotland was zo’n 300 km. Daar deed ik zo’n 3 weken over.
  3. Margot:
    3 juni 2022
    Jeetje Rob wat een prachtige tocht en een mooi verhaal van de laatste prinses van Wales! Ik dacht dat er een omgewaaide voederbak op de berg lag, maar dat is jouw tentje! Daar heb jij in geslapen! Wat een plekje om wakker te worden! Ik vertrek maandag naar ons huisje in Wales .
  4. Rob:
    Ha Margot, dank je wel. We gaan elkaar nog zien. Ik heb je geappt
  5. Thea:
    3 juni 2022
    wauw Rob, mooie fotoos!! vooral die met uitzicht op het stadje...en juist een prachtig moment om juist in alle rust op de top te schrijven. Kan het me helemaal voorstellen...leuk om bij te kletsen de 11-e!!!
  6. Sonja:
    3 juni 2022
    Prachtig zo'n bijzonder verhaal op de top van een berg. Het lijkt me wel raar wanneer de tocht, het wandelen ineens afgelopen is. Dat wordt afkicken toch?

Groetjes uit Oranjewoud
  7. EDWARD RUYS:
    16 juni 2022
    Mooi gedaan Rob - je bent een kei!!
    Groetjes uit Nieuw Zeeland.