Thuis !

15 juni 2016 - Den Bosch, Nederland

Dit stukje schrijf ik thuis vanaf de bank. Gisteravond ben ik weer thuisgekomen. De reis verliep voorspoedig, de dag daarvoor heeft me nog aardig wat stress opgeleverd.
Ik wilde eigenlijk met de trein van Beziers naar Basel in Zwitserland en dan daar de nachttrein naar Nederland nemen. Met die nachttrein en met de lokale treinen in Frankrijk kan mijn fiets gewoon mee. Maar .... er waren stakingen die dag en daardoor lukte het niet om naar Basel te reizen. Dan was er maar 1alternatief: met de TGV. Maar met de TGV moet de fiets in een hoes ( of op z'n Frans: une housse) en dan moet het voorwiel eruit en het stuur een kwartslag gedraaid.

Ik heb zo'n housse gekocht ( alleen dat al zorgde voor een hoop stress), ben naar de camping gegaan en heb geoefend met het wiel eruit halen en het stuur draaien. Bij dat laatste heeft een handige meneer op de camping me nog geholpen. De volgende ochtend heb ik bij het inpakken nog eens heel kritisch naar mijn spullen gekeken, de hele etenszak heb ik bijvoorbeeld weggegooid, om zo op het gewicht te besparen en ben naar het station gereden.

Daar bleek een actie van de vakbonden gaande, waren de sporen bezet en reden de treinen dus niet, maar op een of andere manier wist ik dat de actie zou stoppen voordat mijn trein kwam; en dat gebeurde ook. Ik heb ter plekke mijn fiets reisklaar gemaakt, maar moest nog wel naar het goede spoor. Toen bleek mijn ochtendlijke weggooi-woede zijn nut: ik droeg namelijk op mijn ene schouder mijn stuurtas, op mijn andere mijn fiets in zijn housse, aan de ene hand mijn voortassen en aan de andere hand mijn achtertassen !

De trein reed me in no time naar Parijs, waar ik taxi heb genomen van het aankomststation ( Gare du Lyon) naar het vertrekstation ( Gare du Nord) en daar bracht de Thalys me in 3 uurtjes naar Rotterdam. Na nog een overstap in Breda heb ik in mijn laatste trein naar Den Bosch mijn fiets uit zijn housse gehaald, weer helemaal gemonteerd en ben vanaf het station naar huis gefietst. Om 13.30 had ik de trein in Beziers, 's avonds om 23.30 was ik thuis, goed 10 uur later.  Zo heb ik in een dag dat terug gereden wat ik in dik drie weken heen had gefietst !

Het is weer wennen om thuis te zijn, maar ook heel fijn en vertrouwd. Heerlijk om alle mensen om me heen weer te kunnen verstaan, heerlijk om in mijn eigen bed te slapen. Het fietsen, het kamperen en het goede weer mis ik nu al.

Jullie wil ik allemaal bedanken voor alle berichtjes en reacties die ik heb gekregen, dat maakte het extra leuk om te schrijven !

1. Mathilde:
    17 juni 2016
    Wat bijzonder dat je alles incl je fiets kon dragen op dat station!

Heerlijk de zomer in Nederland genieten. De dagen zijn eindeloos lang en het weer ook niet slecht hoor. Welkom thuis!