Ewan

3 mei 2016 - Crewe, Verenigd Koninkrijk

Ik zit nu in Crewe, heb net heerlijk gegeten en moet nu wachten op de trein. Dat duurt nog even voor die gaat en daarom komt hier het verhaal van Ewan. Vrees niet dat je de komende tijd wordt gebombardeerd met berichtjes van mij, zodra ik in de wildernis ben ( morgen al) wordt het echt rustiger, ik beloof het.

Het verhaal van Ewan Davies begint voor mij 45 jaar geleden. Ik, een verlegen mannetje van 10 jaar, zit met mijn familie in de keuken van vader Thomas Davies. Vader, zijn bijnaam was Tommy Cwm, omdat op een boerderij die Cwm Canol heette, geboren was, was een keuterboertjes die door slimheid, doortastendheid en een vriendelijk soort medogenloosheid groot geworden was. Hij was niet zo groot, broodmager, met een haakneus en slimme, allesziende ogen. Wat ik prettig vond aan Tommy Cwm, was dat hij, net als ik, zijn Engels op school had geleerd; Welsh was zijn moedertaal. Ewan, de middelste van de 3 zonen, was in fysieke zin een heel ander type: groot, brede schouders, met donkere lokken en vooral een brede, schaterende lach. Zijn vader stak de draak ermee dat hij net een sportauto had gekocht, een rode MG, waarmee hij naar zijn vriendin ging, die , zo vertelde Pa, grote oorbellen had; iets wereldsers bestond er niet voor Pa. Dat Ewan goed bij de meisjes lag, was mij duidelijk.

Een paar jaar later kwam ineens het nieuws dat Ewan hing trouwen. Op vakantie op Jersey had hij een reisleidster ontmoet . Hier hield de roddel niet op, want iedereen vertelde erbij dat ze Iers was,katholiek en van gescheiden ouders. Veel waar Tommy Cwm zeker even heeft moeten slikken. Ze kochten een van de grootste huizen in het dorp , een statig Victoriaans huis, dat niks op een boerderij leek. Ewans vrouw kwam, met al haar wereldsheid, met stip op 1 in het dorp binnen. Op haar eerste vergadering bij de Huisvrouwenbond, werd ze tot voorzitster gekozen.

Tommy Cwm heeft ook nog even in het grote huis gewoond, maar zoveel wuftheid kon hij niet aan en op zijn 72ste trouwde hij met een 44-jarige weduwe.

Na de dood van Tommy Cwm kreeg Ewan ruzie met zijn oudste broer Arwin. Arwin de rustige, verlegene , dat moest wel botsen met de extraverte Ewan. Rechtszaken hebben ze elkaar aangespannen, men zegt dat ze gevochten hebben, de boederstrijd was en is tot op de dag van vandaag van bijbelse omvang.

Ewan bleef een vrouwenliefhebber. Als er in ons huis een leuk meisje was, dan stond Ewan elke dag aan de deur. In een van de huizen die Ewan bezat en verhuurde, kwamen twee meiden te wonen. Ewan liep de deur er plat. Totdat zijn vrouw eens fijntjes opmerkte dat " die meiden misschien wel meer geïnteresseerd in haar waren, dan in hem". Eerst begreep Ewan de opmerking niet en toen zijn vrouw het had uitgelegd, duurde het nog een tijd voor het kwartje viel. Daarvan had hij nog nooit gehoord. Maar het schijnt dat hij daarna met alleen nog meer enthousiasme bij ze op bezoek ging !

Behalve vrouwen, was Ewan gek op geld . Uren kan je met hem praten over de prijzen voor schapen, voor land, voor veevoer, maar ook voor vakanties ( waar hij niet van houdt, maar zijn vrouw en kinderen wel). Bij alles om zich heen kan hij vertellen hoe duur het is. Ondertussen is zijn interesse in vrouwen duidelijk minder, maar zijn geldhonger blijft . Soms, heel soms , laat hij een andere kant zien: bij het overlijden van mijn ouders , bij de dood van mijn broer Harry, over een trouwe hond, daar zie je ineens een zachte Ewan, dan valt hij wat stil, doet z'n eeuwige pet af en krapt zich door zijn haren.

1. Truus Geelen:
    4 mei 2016
    Hoi Rob,

Wat een mooi verhaal. Zo mag je iedere dag wel iets schrijven. Maar als je eenmaal "en route" bent, zul je wel niet overal internet hebben, denk ik.
    Wij gaan morgen naar het bevrijdingsfestival in Roermond. Er is goed weer voorspeld.
    Hopelijk heb jij ook goed weer op je tocht. Wij zijn ooit van John OGroats naar Fort William gereden. Dat was een eenzame weg. Er lag onderweg een eethuisje dat op de wegenkaart aangegeven stond.
    Geniet van je wandeling!

Groetjes Truus en Jacques