Panne

7 juni 2016 - Lézan, Frankrijk

Vanochtend begon de dag heel gewoon. Ik was vroeg weg van de camping, omdat ik niet ontbeten had ( geen brood), dus eerst maar even langs de bakker in het dorp om brood en iets lekkers bij de koffie te kopen. Ik was het dorp nog maar net uit of ineens .... KRAK en mijn ene voortas hing ondersteboven aan de voordrager. Daar was iets serieus mis. Ik stapte af en zag meteen dat het bovenste boutje van de rechter voordrager afgebroken was en dat een deel van het boutje nog in het schroefgat van de voorvork zat. Tsjonge, ik heb gevloekt en zag meteen mijn vakantie in duigen vallen: de eerstvolgende trein naar huis. De voordrager viel er niet zomaar weer op te zetten en met 1 voortas fietsen gaat ook niet en waar laat ik die andere voortas !? Wat was het eerste dat ik ging doen ? Achteraf kon ik er wel om lachen: ik ging op een bankje zitten en heb mijn net gekochte croissantjes gegeten ! Met brie en komkommer en ik weet nog dat ze erg lekker waren.

Natuurlijk ging ik ook nadenken en de mogelijkheden en vooral onmogelijkheden schoten van links naar rechts door mijn hoofd. Ik ben maar eerst met fiets en voortassen achterop teruggelopen naar het dorp, want ik meende een Big Mat ( ook al een soort Gamma; ik kom er hier vaker binnen dan in Nederland !) gezien te hebben. Inderdaad, die was er; daar heb ik nieuwe boutjes gekocht. En toen maar terug naar de camping, want hoe dan ook, vandaag zou ik niet ver komen !

Op de camping zag ik de bazin en legde haar uit wat mijn probleem was: vooral het afgebroken boutje. Haar man wist misschien wel raad, hij zou er zo aankomen. Ik ben maar mijn tentje gaan opzetten en na een uurtje kwam haar man, gisteren had ik al gemerkt dat hij heel aardig en behulpzaam is. Mijn vraag was vooral: waar vind ik iemand die dat overgebleven boutje er uit kon krijgen. Bleek hij het zelf uit te kunnen boren ! Hij nam de fiets mee en na 10 minuten was het gebeurd . Hoera, wat was ik blij ! Ik kan weer fietsen !

Vanwege de schrik ben ik maar gewoon op de camping gebleven , heb een wasje gedaan en heb vooral lang na zitten denken ( en gegoogled) wat ik de komende dagen ga doen.

Nu ik zo terugkijk heb ik flink geluk gehad: ik reed langzaam, was vlak bij het dorp met de Big Mat en bij de camping waar ook nog een behulpzame en handige man met veel tijd was ! Er zijn geen spaken of andere onderdelen kapot gegaan. Ik weet me wel wat plekken te herinneren waar ik de afgelopen dagen was, waar het allemaal veel moeilijker geweest was. En vooral: ik ben zelf helemaal heel.